Gambias utrikesminister överlämnade budskap från president Barrow till kung Mohammed VI
21 juni 2026
Gambias utrikesminister Sering Modou Njie tog emot i Rabat av Marokkos utrikesminister Nasser Bourita torsdagen den 22 maj. Njie agerade som ett särskilt sändebud för president Adama Barrow och bar med sig ett skriftligt meddelande riktat till kung Mohammed VI.
Efter mötet uttalade sig Njie inför pressen och lyfte fram de vänskapliga och broderliga banden mellan Marocko och Gambia. Han betonade båda ländernas gemensamma vilja att fördjupa det strategiska partnerskapet, i linje med kung Mohammed VI:s och president Barrows visioner.
Njie berömde även det gynnsamma samarbetet mellan de två länderna och beskrev det som rotat i gemensamma värderingar om vänskap, solidaritet och broderskap. Han bekräftade Gambias fasta engagemang för att stärka det bilaterala samarbetet på områden av gemensamt intresse.
Innehållet i det skriftliga budskapet från president Barrow till kungen har inte offentliggjorts.
OBS: Denna sammanfattning är skapad av en AI-modell utifrån externa källor. Den har inte granskats av en mänsklig redaktör. Klicka på originalartikeln för faktakontroll.