← Alla nyheter
Utrikes

Gambia och Marocko stärker sitt strategiska samarbete

21 juni 2026

Gambias utrikesminister besökte Rabat som särskild sändebud från president Barrow och överlämnade ett personligt budskap till kung Mohammed VI.

Gambias utrikesminister Sering Modou Njie reste till Marocko i egenskap av särskild sändebud från president Adama Barrow. I Rabat träffade han den marockanske utrikesministern Nasser Bourita torsdagen den 19 juni 2026. Huvudsyftet med besöket var att överlämna ett brev från president Barrow adresserat direkt till kung Mohammed VI.

Efter mötet höll Njie en pressträff där han framförde den gambiska regeringens tacksamhet gentemot den marockanske kungen. Han lyfte fram det stöd Marocko ger Gambias socioekonomiska utveckling och betonade att samarbetet resulterat i ett antal bilaterala avtal samt konkreta projekt som redan gynnar befolkningen.

Njie beskrev relationerna mellan de två länderna som inte bara utmärkta, utan grundade på värden som broderskap, solidaritet och ömsesidig nytta. Han uppgav att detta speglar den gemensamma framtidsvision som kung Mohammed VI och president Barrow delar för sina respektive folk.

Den gambiske ministern underströk också sitt lands vilja att fortsätta fördjupa samarbetet inom sektorer av gemensamt intresse, i linje med de diplomatiska prioriteringarna för Gambias utrikesdepartement.

Källor

Källa: atalayar.com

Originalartikel →

OBS: Denna sammanfattning är skapad av en AI-modell utifrån externa källor. Den har inte granskats av en mänsklig redaktör. Klicka på originalartikeln för faktakontroll.