← Alla nyheter
Utrikes

Gambia och Senegal sluter historiska samarbetsavtal

21 juni 2026

Gambia och Senegal har undertecknat en rad samarbetsavtal inom energi, gränsskydd, digital ekonomi och turism – ett resultat av det fjärde senegambiska presidentrådet i Dakar.

Vid det fjärde senegambiska presidentrådet i Dakar undertecknade Gambia och Senegal en serie samarbetsavtal. Avtalen täcker områden som energi, gränsskydd, den digitala ekonomin, ungdomsutveckling, teknik, kultur och turism samt högre utbildning, forskning och vetenskap.

Gambias president Adama Barrow beskrev rådet som ett uppdrag att stärka de historiska banden mellan länderna för nuvarande och kommande generationer. Han uppmanade samtidigt till fördjupat samarbete inom försvar, handel, jordbruk, fiske, transport och hälsa.

Senegals president Bassirou Diomaye Faye lyfte fram rådet som ett resultatinriktat samarbetsorgan och pekade på Senegambiabron och elkopplingen mellan Senelec och NAWEC som konkreta exempel på gemensamma framsteg. Han lovade att Senegal ska arbeta för ökad ekonomisk integration och bekämpning av olagligt fiske.

För att säkerställa att avtalen faktiskt genomförs har de båda regeringarna kommit överens om att inrätta gemensamma arbetsgrupper. Dessa ska samordna, följa upp och påskynda de åtaganden som antogs under rådets session.

Källor

Källa: allafrica.com

Originalartikel →

OBS: Denna sammanfattning är skapad av en AI-modell utifrån externa källor. Den har inte granskats av en mänsklig redaktör. Klicka på originalartikeln för faktakontroll.