GALA tillbakavisar våldsanklagelser inför omplanerat jubileum
17 maj 2026
Den gambiska ungdomsrörelsen GALA höll en presskonferens den 15 maj 2026 för att tillbakavisa uppfattningen att rörelsen är våldsam. Företrädarna betonade att de är laglydiga medborgare som kämpar mot korruption och orättvisa.
Den 8 maj 2026 greps 14 GALA-medlemmar av polisens ingripandeenhet (PIU) vid Westfield Youth Monument i Banjul, när de förberedde rörelsens ettårsfirande. Den 11 maj ställdes de inför magistrat Binta Sowe vid Kanifing-domstolen, pläderade oskyldiga och frigavs mot borgen.
GALA-medlemmen Alieu Bah sade att polisen och regeringen konsekvent framställer dem som störande och oönskade. Han hävdade att det alltid är polisen som provocerar dem, inte tvärtom, och att rörelsen enbart använder sina röster som vapen.
Få timmar efter presskonferensen meddelade GALA att de träffat landets polischef i Banjul. Polischefen ska enligt GALA ha gått med på att tillhandahålla säkerhet under jubileumsgathringen för att säkerställa ett fredligt genomförande.
GALA beskriver sitt ettårsjubileum som ett viktigt tillfälle att reflektera över rörelsens resa, de uppoffringar som gjorts och det fortsatta motståndet mot korruption och plundring av nationens tillgångar.
OBS: Denna sammanfattning är skapad av en AI-modell utifrån externa källor. Den har inte granskats av en mänsklig redaktör. Klicka på originalartikeln för faktakontroll.